האף ומחלות סיסטמיות

"האף גדוש כבר שנה וכל מה שניסיתי לא עוזר…", "אני מרגישה שהאף נפוח, מלא גלדים ויורד לי דם מהאף כל הזמן…" כל התיאורים האלה יכולים להיות סימנים ראשונים של מחלה סיסטמית.

"מחלה סיסטמית" היא כותרת לסוגי מחלות הפוגעות במספר מערכות בגוף כמו כליות, ריאות מפרקים ועוד. בחלקן, חלל האף יהיה אזור הביטוי הראשוני למחלה והתופעות המערכתיות תופענה רק בהמשך הזמן, לעיתים אף לאחר מספר שנים.

לשמחתנו, מחלות אילו אינן שכיחות. הארעות הופעתן מסתכם בחולים בודדים לכל 100.000 תושבים. מאידך, החשיבות לזיהוי מוקדם, רבה.

היות ומחלות אילו הן רב מערכתיות, הטיפול מיטבי יכלול מספר תחומי רפואה: ראומטולוגיה, ריאות ואלרגיה, נפרולוגיה וכד'. מקומו של הרינולוג (רופא אא"ג המתמחה בחלל האף והסינוסים) בקבוצה זו חשוב היות ובדיקתו כאמור עשויה לזהות את המחלה לראשונה.

הרשימה בהמשך מביאה הצצה לסוגי וגווני המחלות הללו בהן מעורבות האף בולטת ודומיננטית. ניתן לסווג אותן למספר קבוצות: מחלות זיהומיות, גידולים, מחלות רב דלקתיות ואחרות.

התסמינים הקליניים ינועו בקשת רחבה של חומרה. יתכנו תסמינים קלים יחסית כמו גודש והפרשה כרונית בחלל האף ובמצבים ממושכים יותר נמצא כיבים ברירית האף ועד תמת של מבנה האף. הכל תלויה כמובן בסוג ומשך המחלה.

האבחנה מתקבלת ע"י אנמנזה (תשאול רפואי), בדיקה פיזיקלית ובדיקות מעבדה היכולות לכלול תרביות או ביופסיות מהאף ובדיקות מעבדה ספציפיות אחרות.

מתוך המחלות השייכות לקבוצה המחלות הזיהומיות ניתן למצוא:
  • שחפת Tuberculosis: שכיחות השחפת בעולם אינה מבוטלת. לעיתים נמצא את המחלה בחולי HIV.
  • צרעת  : מחלה נדירה הנגרמת ע"י החיידק Mycobacterum Leprae ומערבת את העור, ריריות הגוף ומערכת העצבים הפריפרית.
  • איידס : (AIDS) נגרמת ע"י כמה סוגים של וירוס ה HIV. חשוב לציין כי דרכי הדבקה בנגיף זה ידועים (דם במגע ישיר או עקיף) ואין חשש להיות במחיצת חולים אילו. היות ובסיסה הוא כשל חיסוני, הטיפול המהיר היכול לכלול גם טיפול כירורגי לחלל הסינוסים.

קבוצה אחרת היא קבוצת הגידולים אותה מיצגת הלימפומה מסוג Nasal NK/T-cell-lymphoma. מדובר במחלה נדירה שמקורה לא ברור אך יש המיחסים את הופעת למחלת וגנרס או לנוכחות וירוס ה EBV.

הקבוצה השלישית והשכיחה יותר הינה קבוצת המחלות הרב מערכתיות. קבוצה זו מיוצגת ע"י :
  • וורנרס גרנולומטוזיס – Granulomatosis with Polyangiitis (לשעבר Wegner's Granulomatosis) : דלקת אוטואימונית (הגוף מתקיף את עצמו) התוקפת את דרכי הנשימה וכלי דם קטנים ובינוניים. שכיחותה, כ 1 לכל 10.000 איש והחולים בדר"כ מעל גיל 40.
  • סרקואידוזיס – Sarcoidosis: מקורה אינו ברור וביטויה בהיסטולוגיה יחודית ובלוטות לימפה מוגדלות בצוואר ובית חזה. היות ובלוטות הרוק והעיניים מושפעות גם כן, יופיע יובש בלוע ובעיניים. המחלה פוגעת במבוגרים צעירים וגיל העמידה בשכיחות דומה ל WG .
  • טשורג' שטראוס – Churg-Strauss Syndrome . מחלה אלרגית בעיקרה ומתבטאת בתקיפה של כלי הדם הקטנים ע"י מערכת החיסון. מאפיינים הסטולוגיים ומעבדתיים יחד עם אסטמה ופוליפים באף (בכ 75% מהחולים) מכוונים למחלה.

בקבוצה האחרונה נמצא את מחלות המעי הדלקתיות כמו מחלת קרוהן : Crohn’s disease ו אולצריטיב קוליטיס : Ulcerative colitis

מחלות אילו המערבות את חלל המעי בעיקר ולעיתים נדירות נמצא גם הבטים שמחוץ למעי כמו הלוע והאף. הביטויים דומים לביטויים לעיל יכול לגרום להיות סיבה לרינוסינוסיטיס כרונית.

המחלות הללו הינן בעלות אופי כרוני אך ניתן וחשוב לטפל בהן כדי למנוע התקדמות והתפתחות בתסמינים. הטיפול בסוג זה של מחלות הינו רב תחומי, אך לאחר אבחנה, דרוש מעקב רינולוגי קבוע. הטיפול ביסודו שמרני אך לעיתים תידרוש גם התערבות פולשנית.