בדיקה אנדוסקופית בשינה מושרת

בדיקה אנדוסקופית בשינה מושרת DISE: Drug Induced Sleep/Sedated Endoscopy

טיפול כירורגי מוצלח בדום נשימה חסימתי בשינה מבוסס על זיהוי מדויק של דפוס חסימת דרכי הנשימה וטיפול יעיל וממוקד. בדרכי האוויר העליונות ישנם מספר אזורים עיקריים שיכולים להיות אחראיים: אזור החיך, השקדים, הלשון והגרון. במשך שנים רבות הטיפול הכירורגי העיקרי בדום נשימה חסימתי בשינה היה ניתוח לחך רך, וזה עבד היטב עבור חולים עם חסימת נשימה באזור החיך בלבד. לרוע המזל, נראה כי חולים רבים חוסמים נשימה באזורים נוספים, פותחו מספר פעולות המתמודדות עם איזורים אלו בתקווה לשפר את תוצאות הניתוח.

מהי אנדוסקופיה של שינה הנגרמת על ידי תרופות?

במהלך אנדוסקופיית שינה המושרת על ידי תרופות, המטופל מקבל חומרי הרדמה הניתנים על ידי רופא מרדים בחדר הניתוח. כאשר חולים מתחילים לנחור ומראים סימני חסימת דרכי אוויר, מחדירים אנדוסקופ גמיש דרך הנחיריים על מנת להעריך את איזור החסימה במטופל הספציפי וכן את סוג החסימה הקיים וכיוונו. טכניקה זו תוארה לפני כמעט שני עשורים ומשמשת במרכזים ברחבי העולם. בדיקה זו מנסה לקבוע איזה ניתוח (או שילוב ניתוחים) מבין כלל האפשרויות הינו המתאים ביותר וכן היא מנבאת את סיכויי הצלחת הניתוח.

מדוע עלי לעבור אנדוסקופיה של שינה המושרת על ידי תרופות?

אנדוסקופיה של שינה המושרת על ידי תרופות מבוצעת כדי לקבוע אם חסימה בנשימה מתרחשת באזור החיך, השקדים, הלשון, מכסה הגרון (אפיגלוטיס) או הגרון. ביתר דיוק, אילו מבנים ספציפיים ממלאים תפקיד מרכזי בחסימת דרכי הנשימה. זה נכון לחולים ששוקלים ניתוחים בפעם הראשונה אשר בהם לא נמצא מקור חסימה ברור בבדיקה במרפאה, וכן באלה שלא השיגו תוצאות אידיאליות לאחר הליכים קודמים.

הבדיקה עצמה הינה בדיקה אבחנתית בלבד ואיננה פרוצדורה טיפולית, על כן לא תהיה הטבה בנחרה או בדום הנשימה לאחר סיום הבדיקה. לאחר סיום הפרוצדורה בדם המטופל יש עדיין שאריות של חומרי הרדמה, על כן מומלץ לא לנהוג מספר שעות לאחר סיום הבדיקה.