דלקת סינוסים (סינוסיטיס) משנית לשיקום שיניים עם הרמת סינוס

דלקת סינוסים (סינוסיטיס) משנית לשיקום שיניים עם הרמת סינוס

חסר מישנן וקושי בלעיסה היא בעיה שכיחה התורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים.

בעשורים האחרונים התפתחה מאוד הגישה לשיקום השיניים בעזרת שתלים ופרקטיקה שכיחה זו המאפשרת שיקום איכותי וחזרה מהירה לאכילה "רגילה".

יחד עם זאת, תדרש לעיתים קרובות הוספת של עצם לצורך עיבוי רכס העצם בלסת. צורך זה נדרש עקב תהליך פרוגרסיבי של נסיגת העצם באזור חסר השיניים (אטרופיה בשפה המקצועית), המביא להידקקות הרכס עד לעובי שאינו מאפשר יציבות טובה של המשתל. פעולת העיבוי נקראת "הרמת סינוס".

באופן כללי ניתן לתאר את הרמת הסינוס כיצירת "אוהל" ע"י הרמת הרירית המצפה את חלל הסינוס המקסילרי מבפנים. אל תוך הכיס ( "אוהל" ) שנוצר, מכניסים חומר מילוי ממקור פרה בדר"כ. חומר זה מעודד צמיחת עצם חדשה ועובר איחוי אל דופן ובכך מעבה את עצם רכס השיניים. הגישה אל הרירית הנ"ל מבוצעת ע"י קידוח בדופן הגרמית של הסינוס מכיון דופן הלחי ("גישה פתוחה") או מכיון רכס השיניים ("גישה סגורה") לפני ההמלצה הקלינית של הרופא המשקם.

כל התהליך אם כן, מבוצע הלכה למעשה מחוץ לחלל הסינוס כלומר, בכל זמן הפעולה, בין החלל החיצוני וחלל הסינוס עצמו מפרידה הרירית המורמת.

כבכל פעולה כירורגית, יתכנו גם סיבוכים כדוגמת זיהום הסינוסים (סינוסיטיס) היכול לגרום לכשלון הפעולה. סיבוכים אילו אינם שכיחים ועומדים על כ 2% עד5% מכלל הרמות הסינוס.

כחלק מהתיכנון המוקדם, רופא השיניים יפנה את המועמד להדמית CT של האזור המושתל. הרופא יבצע מדידות לצורך השתלה וגם יבחן את תקינות הסינוס. במידה וימצא ממצא הפוגע בבטיחות הפעולה, המיועד מופנה לביקורת אא"ג.

תפקידו של הרינולוג (רופא אא"ג העוסק במחלות האף והסינוסים) לסייע בהערכת התפקוד התקין של הסינוס טרם הפעולה. באותם מקרים של זיהום בעקבות הרמת סינוס, הרינולוג מסייע בטיפול בזיהום ע"י ניקוי הסינוס בפעולה אנדוסקופית (FESS).

בסרטון המצורף נוכל לראות בתמונות ה CT את דליפת חומר המילוי אל חלל הסינוס המקסילרי משמאל הנראה כריכוז חומר לבן מוקף בחומר אפור שהיא רקמת הדלקת. הסרטון מדגים את ניקוי הסינוס בגישה האנדוסקופית דרך חלל האף.