הפרעות קול וצרידות מקצועית

הפרעות קול וצרידות מקצועית

מיהו משתמש קול מקצועי?  מהי  צרידות/הפרעת קול מקצועית? כיצד ניתן למנוע או להפחית שכיחות של הפרעות קול? מה לעשות כשחשים בהפרעת קול?

משתמש קול מקצועי הוא כל אדם הנסמך על קולו באופן ישיר או בלתי ישיר לצורך ביצוע עבודתו. מורים, עובדי מענה טלפוני, שחקנים וזמרים מסתמכים על קולם באופן ישיר לצורך ביצוע עבודתם. עורכי דין, אנשי מכירות, רופאים ומנהלים גם הם משתמשים רבות בקולם בעבודה.

הפרעת קול מקצועית היא כזו המתפתחת מעומס ומאופן הדיבור הנדרשים במהלך העבודה. היא יכולה להיות קשורה גם לגורמים סביבתיים בעבודה. לדוגמא- מורים המדברים שעות רבות בכיתות רועשות. מדריכי טיולים המדברים בסביבה רועשת או עובדי מענה טלפוני המדברים שעות ארוכות בסביבה בה האוויר ממוזג ויבש וכנגד רעש רקע מתמיד.

מספר גורמים בעבודה עלולים להשפיע על הקול
  • עומס הדיבור הנדרש
  • אקוסטיקה במקום העבודה
  • רעש רקע
  • המרחק בין הדובר למאזין
  • מיסוך בין הדובר למאזין
  • איכות האוויר במקום העבודה-מיזוג, עשן, אבק וכו'

בכדי למנוע הופעת צרידות והפרעת קול- יש להקפיד על הכללים הבסיסיים של גהות הקול (היגיינה קולית) רצוי לשתות הרבה מים, להפחית בשתית קפה, לדאוג למנוחה קולית כאשר אין הכרח לדבר, להימנע מהרמת קול, להיעזר בהגברה טובה, להימנע מעישון ולדאוג ללחות האוויר בחדר העבודה.

כאשר חשים בהפרעת קול- ראשית יש לפנות להערכה רפואית מקצועית של רופא אא"ג בכדי לוודא שמראה המיתרים ותפקודם תקין. הערכה כזו רצוי שתתבצע בעזרת מכשיר הנקרא סטרובוסקופ, המאפשר חזיון במבנה הגרון ומיתרי הקול והערכה של תקינות רטט המיתרים. בנוסף יש להקפיד על הפחתת הגורמים התורמים להפרעת הקול, יש להפסיק לעשן, לפחית מאמץ קולי בחיים הפרטיים, להימנע מביקור במקומות רועשים ואפופי עשן. רצוי להיעזר באמצעי תקשורת כמו דואר אלקטרוני על מנת להפחית צורך בדיבור. להימנע משיחות מיותרות ולשמור על מנוחה קולית בין מאמץ קולי אחד למשנהו.

לא כל הפרעת קול קשורה למקום העבודה- לעיתים הפרעת הקול יכולה לנבוע מדלקת בגרון, שימוש בתרופות שונות, קיומם של ציסטה, פוליפ או ממצא אחר על מיתרי הקול או הפרעה בריאותית אחרת. גם במקרים אלו הצרידות תשפיע על יכולת התפקוד בעבודה והמסוגלות להתמודד עם הדרישות הקוליות במהלך העבודה. מצבים כמו מתח נפשי, חשש מאובדן מקום העבודה או יחסים מתוחים עם חברים לעבודה יכולים גם הם להשפיע לגרום לעומס והחמרה במאמץ הקולי.