מהי צרידות ומהן הסיבות לצרידות?

צרידות

צרידות ושינויים באיכות הקול הן תופעות שכיחות שמרבית האנשים יחוו מספר פעמים במהלך החיים.

צרידות היא מצב בו איכות הקול אינה תקינה. צרידות יכולה להתבטא בקול חלש וקושי בהגברת עוצמת הקול, בקול צורמני ומחוספס או קול בעל גוון נשיפתי, אוורירי, בקול מקוטע ולחוץ או בגוון קול שאינו תואם את הדובר.

כאשר הצרידות אינה חולפת מעבר לשבועיים, יש צורך להיבדק על ידי מומחה לרפואת אא"ג על מנת לשלול קיומם של נגעים על מיתרי הקול.

בדיקת מיתרי הקול מתבצעת על ידי רופא אא"ג אשר מסתכל לעומק הגרון. מיתרי הקול אינם גלויים בהסתכלות לחלל הפה והלוע ולכן נדרש מכשור לבדיקה. הבדיקה המיטבית של מיתרי הקול מתבצעת באמצעות מכשיר סטרובוסקופיה. מכשיר זה מאפשר צפייה במיתרים בזמן הפקת קול באופן שמאפשר בחינה של רטט המיתרים ואבחון של נגעים עדינים במיוחד.

סיבות לצרידות

ישנן סיבות מרובות ומגוונות להופעת צרידות, החל מדלקת ויראלית של דרכי הנשימה (הצרידות במקרה כזה תחלוף לאחר שבוע לערך), גידולים שפירים כמו פוליפ או ציסטה או לצערנו גם גידולים ממאירים.

אחת הסיבות השכיחות לצרידות הן שימוש יתר ושימוש לא תקין העלות לגרום להווצרות של יבלות על מיתרי הקול. משתמשי הקול המקצועי כגון מורים, מרצים, שחקנים וזמרים,אנשי מכירות, עורכי דין וכו' הם בקבוצת סיכון לפתח הפרעות קול וצרידות.