מחלות בלוטת התריס

מחלות בלוטת התריס

בלוטת התריס (נקראת גם בלוטת המגן או תירואיד, Thyroid) אחראית להפרשת הורמונים שאחראים על מגוון פעילויות בגוף כדוגמת חילוף החומרים, משקל ואף קצב הלב. היא נמצאת בחלק המרכזי-תחתון של הצוואר וצורתה כמעין ״פרפר״ – שמורכב מאונה ימנית, שמאלית וחלק צר מגשר שנקרא איסטמוס.

מצב בו נוצר חסר בהורמוני בלוטת התריס בגוף נקרא ״תת פעילות של בלוטת התריס״ או היפותירואידיזם. הוא מתבטא בעייפות, חולשה ועליה במשקל. המצב ההפוך בו הבלוטה מתפקדת ביתר, נקרא היפרתירואידיזם ומתבטא בירידה במשקל, דופק לב מואץ ואי סבילות לחום.

לאיזון תפקוד הבלוטה אחראים רופאים אנדוקרינולוגים וניתן לבצע זאת על ידי טיפול תרופתי, יוד רדיואקטיבי או ניתוח.

קשרים בבלוטת התריס

קשרים הינם גידולים או גושים בתוך רקמת הבלוטה שנמצאים בעשרות אחוזים מבני האדם בעולם. קשרים אלו עשויים להיות שפירים או ממאירים (סרטניים) אך לשמחתנו כ-5% בלבד מתגלים כממאירים.

במרבית המקרים, קשרים בבלוטת התריס מתגלים כממצא אקראי בבדיקה אחרת ולא ניתנים למישוש (לדוגמא MRI , CT או אולטרסאונד של הצוואר). לעיתים ניתן למשש מעין בליטה בצוואר ואם היא גדולה, היא עשויה אף לגרום אי נוחות בבליעה, תחושת לחץ בשכיבה ואף קושי בנשימה.

לאחר גילוי של קשרית בבלוטת התריס חשוב להשלים בדיקת אולטרסאונד, לפנות לאנדוקרינולוג ולהשלים בדיקות דם של תפקודי בלוטת התריס (הורמוני הבלוטה – TSH, T3, T4).

בדיקת אולטרסאונד נחשבת לבדיקה המיטבית בתחום זה והיא תורמת מידע חיוני כגון גודל הקשר, הימצאות מאפיינים סונוגרפיים חשודים לממאירות בקשר והאם יש בלוטות לימפה מוגדלות בצוואר.

בדיקה גופנית והדמיה בלבד אינם מספקים בכדי לדעת אם הקשרית היא שפירה או סרטנית. לצורך כך נעשית בדיקה ציטולוגית שנקראת FNA (fine-needle aspiration) – זו למעשה לקיחת דגימה מהקשרית על ידי מחט דקה תחת כיוונו של האולטרסאונד.

לפי ההנחיות העולמיות משנת 2015 בנושא, כלל אין צורך בניקור כל הקשרים שנראים שפירים באולטרסאונד או קשרים קטנים מאוד.

תשובת הבדיקה הציטולוגית הינה למעשה סולם מ-1 עד 6 שנקרא בטסדה (Bethesda) שמייצג את הסבירות שמדובר בקשר סרטני. כלומר, תשובה של בטסדה 2 משמעה סבירות גבוהה מאוד של קשר שפיר ובעליה הדרגתית עד לבטסדה 6 עם סבירות גבוהה מאוד לקשר סרטני (בטסדה 1 – לא אבחנתי).

לאחר שקילת כלל הנתונים כמו גיל, גורמי סיכון, תסמינים, מראה הקשר באולטרסאונד ותשובת ה-FNA, יוחלט האם יש להמשיך לעקוב אחר הקשר או לנתח.