מערכת שיווי המשקל

מערכת שיווי המשקל שלנו אינה מערכת אחת (לא כמו ראייה בעזרת העיניים או חוש הריח באמצעות האף), מדובר על מספר רב של מערכות אנטומיות במיקומים שונים, חלקן במוח וחלקן מחוצה לו העובדות באינטראקציה אחת עם השנייה:

  1. גירוי ויזואלי המגיע מהעיניים, סריקה של הסביבה בה אנו מצויים.
  2. המערכת הוסטיבולרית המצויה באוזן הפנימית, מבנה מורכב, שעובד כחיישן תנועה או גירוסקופ ואחראי על תרגום תאוצה זוויתית וקווית לתשדורת עצבית המגיעה למוח.
  3. המערכת הפרופריוצפטיבית – מכלול של חיישנים המצויים במערכת השלד, שריר והעור, החשים מגע ולחץ, תשדורת העורבת דרך חוט השדרה למרכזים ייעודיים במוח.

תשדורת זו עוברת אינטגרציה במערכת העצבים המרכזית, המוח או "המחשב" ומשם מועברת למספר מרכזים במוח עצמו ומחוצה לו:

  1. ההיפוקמפוס – האיבר האחראי על התמצאות מרחבית וחשוב ליכולות ניווט בסביבה.
  2. המערכת האוטונומית – מערכת העצבים האחראית על ויסות ל"ד, דופק ונשימה בעת שינוי תנוחה ומנח.
  3. רפלקס ה- VOR (הרפלקס המקשר בין המערכת הוסטיבולרית והשרירים המניעים את גלגלי העיניים), נקרא גם "רפלקס הציד" ונועד לאפשר לנו להמשיך לעקוב ולהתמקד במטרה גם בעת הנעת הצוואר לצדדים השונים.
  4. חזרה למסלולים שונים בחוט השדרה – מתח שרירי, כיווץ והרפיית שרירים שונים על מנת לאפשר לנו הליכה, ריצה, ריקוד או כל תנועה אחרת תוך שמירה על איזון הגוף ומניעת נפילה.
  5. מחזור העירות שינה או המחזור הצירקדיאני (Circadian Rhythm).
  6. המוחון (Cerebellum) או "המוח הקטן" – קשרי גומלין ענפים מתקיימים בין המערכת הוסטיבולרית והמוחון שתורמים ל"עידון" התנועה, היציבה והקואורדינציה. למוחון משמעות מכרעת בעת מחלה של המערכת הוסטבולרית.

כל סוג של פגיעה בכל אחד ממרכזים אלו עלולה להוביל לתחושת סחרחורת ו/או תחושת חוסר שיווי המשקל.

לקביעת פגישת ייעוץ עם ד"ר שמואל ארז דוידי, מומחה אא"ג עם על התמחות באוטונוירולוגיה, הפרעות סחרחורת ושיווי משקל, ניתן להשאיר פרטים בתגובות או להזמין תור באופן מקוון דרך הקישור: https://www.rofim.org.il/minisite/atidmedical.aspx