נוזלים באוזניים וניתוח כפתורים – שאלות שכיחות

נוזלים באוזניים וניתוח כפתורים – שאלות שכיחות

מה גורם להיווצרות נוזלים באוזניים?
  • האוזן נחלקת לשלושה מדורים:
  • המדור החיצוני (התעלה החיצונית) – חשוף לסביבה ונקרא התעלה החיצונית. זו התעלה שאת פתחה אנחנו רואים שמסתכלים על האפרכסת. התעלה מגיעה עד לתופית (עור התוף) המפריד אותה מהאוזן התיכונה.
  • המדור התיכון (האוזן התיכונה) – חלל בין עור התוף לעצם הגולגולת. בחלל זה נמצאות עצמות שמע קטנות התורמות למעבר גל הקול לחלקים העצביים של האוזן. חלל זה מלא באוויר ומחובר לשם איזון לחצים לחלל האף ע"י תעלה מיוחדת בשם תעלת אאוסטכיוס.
  • המדור הפנימי (האוזן הפנימית) – החיישנים של האוזן "קבורים" בעצם הגולגולת וכוללים את חישני השמיעה וחיישני התנועה.

הנוזלים נאגרים בחלל האוזן התיכונה עקב חסימה של התעלה המאווררת, תעלת אאוסטכיוס.

הסיבות לחסימת תעלה זו יכולים להיות זמניים כמו בעת דלקת עם בצקת (נפיחות) זמנית של חלל התעלה ועד חסימה מתמשכת עקב נוכחות רקמת אדנואיד (שקד שלישי, פוליפ) באזור מוצא התעלה (מאחורי חלל האף) עם גירוי ממושך ובצקת מקומית באזור.

זה כואב?

ילדים גדולים יחסית אשר יכולים לבטא את עצמם מציינים תחושת של "כואב" באוזניים. בילדים קטנים נוזלים יכולים להתבטא כ"משחק" באוזניים או יקיצות ליליות בבכי אשר נרגע לאחר זמן קצר.

המקור כנראה שינויים במתח עור התוף עקב נוכחות הנוזלים או שינויים בלחץ המתקיימים בחלל האוזן התיכונה.

האם זה מפריע לשמיעה?

כן, נוכחות הנוזל באוזן התיכונה פוגע ביכול העברת הקול אל אזור האוזן הפנימית וגורם לירידת שמיעה המכונה ירידת שמיעה הולכתית כלומר, הירידה אינה נגרמת מפגיעה בחיישני השמיעה או העצב עצמו אלא עקב ירידה ביעילות של העברת גל הקול דרך האוזן התיכונה.

האם זה יכול לגרום לפגיעת שמיעה לתמיד?

ברוב רובם המוחלט של המקרים התשובה היא לא. באופן נדיר יכולים להיגרם סיבוכים על רקע התפתחות דלקת זיהומית משנית או הדבקיות (צלקות זעירות) היכולת להיווצר ולגרום לפגיעה בתנועת עצמות השמע עקב דלקות כאילו.

האם זה באשמתי?

לא! ראשית, מדובר בתופעה שכיחה מאוד בקרב הילדים. הנוזל הנצבר באוזן נצבר כאמור על רקע הפרעה בניקוז האוזן התיכונה ולכן אינו קשור לפעילות ההורה.

האם זה נגרם ממים במקלחת / בריכה?

לא! מים מהסביבה נכנסים לתעלה החיצונית ומגיעים עד לעור התוף. משם נחסמת כניסתם לאוזן התיכונה וממילא אינם הגורם. מים מאידך יכולים להיות גורם תורם לדלקת של התעלה החיצונית. דלקת זו תתבטא בכאב חד ותתכן הפרשה מקומית ממוצא התעלה באזור האפרכסת.

איך זה עובר?

ברוב המקרים התופעה תחלוף לבד. עם הירידה בבצקת באזור מוצא תעלת אאוסטכיוס, האוזן תחזור להתאוורר והנוזלים יתנקזו מעצמם. הנ"ל יכול להמשך מספר שבועות עד מספר חודשים. גורמים התורמים שכיחים לשארית של נוזלים הם: דלקות חוזרות ונוכחות אדנואיד.

מה אני יכול לעשות כדי למנוע את זה?

ככלל, אין צורך ואין פעולה מיוחדת של ההורים לנקוט כדי למנוע אגירה של נוזל באוזן התיכונה. רצוי למנוע מהרדמת ילדים ע"י נטילת בקבוק יניקה לשתיה בשכיבה.

האם יש טיפול תרופתי?

טיפול תרופתי הניתן לעיתים מקבוצת האנטיהיסטמינים (ל"יבוש") או טיפול אנטיביוטי לא הוכח כמונע או כפתרון יעיל. קיים בשוק מוצר מסחרי הנקרא ear-popper הפועל על עקרון העלאת הלחץ באזור מוצא תעלת ההאוסטכיוס.

מה זה ניתוח כפתורים

ניתוח כפתורים הינה פעולה שכיחה וקצרה המבוצעת בהרדמה כללית אך בעזרת מסכה בלבד כלומר שימוש בחומרים נשאפים וללא התקנת צינור לקנה הנשימה.

בעזרת מיקרוסקופ מביטים לחלל האוזן ולאחר זיהוי עור התוף, מבצעים חריר זעיר באורך כ 2 מ"מ דרכו שואבים את הנוזל הלכוד בחלל האוזן התיכונה, כלומר מאחורי עור התוף.

לאחר שאיבת הנוזל, מחדירים צינורית סיליקון בקוטר כ 1 מ"מ הנצמדת לעור התוף משני צידיו ומאפשרת מעבר אויר ואוורור של החלל הנ"ל.

שאיבת הנוזל ואוורור החלל מאפשרים בסופו שלדבר את ריפוי האזור וחזרה לתפקוד תקין.

ההחלמה מפעולה זו בד"כ קצרה, השחרור מבי"ח לאחר מספר שעות ובד"כ אין תאור של כאב או אי נוחות משמעותית ע"י ילד/ה.

מה עושים לאחר ניתוח כפתורים?

לאחר הניתוח ההורה למעשה אינו עושה כלום. ההנחיה היחידה תהיה להימנע מחשיפת האוזניים למים כלומר, מניעה של חדירת מים לאוזן בסביבת אמבטיה או בריכה / ים ע"י אטמים.

האם כפתורים זה לתמיד?

הכפתורים נפלטים בד"כ מעצמם ע"י שכבה של עור תוף הצומחת מתחת לכפתור. הזמן הממוצע לכך הוא כשנה. בשלב זה הכפתור יפלט לתעלה החיצונית של האוזן אך לא יראה למתבונן מבחוץ. על שום כך, מוזמן הילד לביקורת כל מספר חודשים. מטרת הביקורת לבחון שהכפתור מתפקד ומנגד לזהות האם הכפתור כבר נפל. במקרה שכזה, הכפתור יישלף במרפאה ללא כאב.

מה עושים כשהכפתורים נפלטים?

בביקורת לאחר הסרת הכפתור, חשוב לוודא שהנקב שנוצר בעור התוף נסגר ועור התוף שלם.

ברב המקרים מספיקה פעולה אחת של החדרת כפתורים כדי לחזיר את התפקוד התקין של האוזן. במקרים שכיחים פחות, ולאחר מעקב של מספר חודשים, יתכן והכפתור נפלט מוקדם מדי ועדיין אוורור האוזן התיכונה לא הושלם. במקרים כאילו יתכן ותידרש פעולה חוזרת.

יש לניתוח סיבוכים?

ניתוח כפתורים הינו ניתוח שכיח מאוד ואינו מורכב. יחד עם זאת כבכל ניתוח גם לפעולה זו קיימים סיבוכים נדירים:

  • נקב קבוע בעור התוף
  • זיהום מקומי עקב חדירת מים
  • פגיעה קבועה בשמיעה