נחרה ודום נשימה בשינה סקירה כללית

נחרה ודום נשימה בשינה סקירה כללית

מהם נחירות ודום נשימה חסימתי בשינה?

נחירות הן צליל המופק במהלך השינה, בדרך כלל מרטט של רקמות רכות בתוך הגרון. לנחירות יכולות להיות השפעות חשובות מעצמן. עם זאת, נחרה לילית יכולה להיות סימן לבעיה חמורה יותר שנקראת דום נשימה חסימתי בשינה, דום נשימה בשינה הינה תסמונת היכולה להוביל לישנוניות ועייפות במהלך היום, וכן ליצור בעיות בריאותיות חמורות לאורך זמן.

מי נמצא בסיכון?

גורמי הסיכון כוללים: גברים יותר מנשים, משקל יתר בעיקר באזור הצוואר והבטן, בן משפחה קרוב עם תלונות דומות ותהליך ההזדקנות הטבעי שמשפיע על כולם (לא רק על הקשישים). לגודל ולמיקום של מבנים רבים בלוע, בראש והצוואר יש לעיתים השפעות חשובות על הסיכון להתפתחות נחירות ודום נשימה בשינה.

מהן הסיבות?

בדרך כלל, צליל הנחירות מגיע מאזור החיך הרך והענבל, אך טיפול מוצלח בנחירות ודום נשימה חסימתי הוא הרבה יותר מורכב מהתמקדות באזור זה בלבד. לחולים שונים יש סיבות שונות לנחרה. החשיבות הקריטית בזיהוי הגורמים הללו ופיתוח תוכניות טיפול בהתאמה אישית היא הסיבה לחשיבות בבחירת רופא הממקד את הקריירה שלו באופן בלעדי בתחום זה.

כיצד אגלה אם יש לי נחירות או דום נשימה בשינה חסימתית?

אנשים שנוחרים לא חשים זאת בדרך כלל, על כן לרוב הנחירה מטרידה אחרים, אבל זה לא תמיד המקרה. אנשים עם נחירות רועשות או סימנים / תסמינים אחרים כמו ישנוניות או עייפות צריכים לעבור בדיקת שינה. ניתן לבצע בדיקת שינה במעבדת שינה או בבית, לבדיקה זו מספר שימושים: קביעת אבחנה (נחירה לעומת דום נשימה בשינה) והכוונת טיפול מתאים (שונה בין נחירה לדום נשימה בשינה).

מדוע אנו מתייחסים לנחירות?

לנחירות ללא דום נשימה חסימתי בשינה יש השפעות חשובות על מערכות יחסים אישיות ולעיתים קרובות מפריע לשינה של אחרים, מה שמוביל לעייפות, ישנוניות וירידה באיכות החיים. מחקרים מראים כי נחירות עשויות להשפיע ישירות גם על נוחרים עצמם, עם סיכונים בריאותיים וישנוניות, אך מחקרים אלה אינם מבוססים בצורה ברורה כמו לדום נשימה חסימתי בשינה.

מדוע עלי לטפל בדום נשימה חסימתי בשינה?

ישנן שלוש סיבות פוטנציאליות לטפל בדום נשימה בשינה:

נחרה לילית: חלק מהמטופלים (ובני הזוג למיטה) עוסקים יותר בנחירות מאשר בשתי ההשלכות האחרות של דום נשימה חסימתי בשינה. למרות שהמטרה העיקרית של טיפול בדום נשימה חסימתי בשינה אינה לשפר את הנחירות, לעיתים קרובות היא חשובה מאוד לחולים ולשותפיהם למיטה ולבית.
השפעות בריאותיות: כאשר חסימה בנשימה מתרחשת, חלה ירידה ברמות החמצן בדם והמטופל מתעורר והגוף מגיב בעליה חדה ברמות האדרנלין והורמונים נוספים. אירעים חוזרים כאלו יוצרים לחץ על מערכות הלב וכלי הדם, על הריאה וכן על המערכת האנדוקרינית. דום נשימה חסימתי בשינה קשור באופן משמעותי לסיכונים להתפתחות יתר לחץ דם, שבץ מוחי, התקף לב, הפרעות קצב לב ומוות מוקדם. הסיכונים הללו גדולים ביותר בקרב אלו עם דום נשימה בשינה קשה יותר.
הפרעה בשינה, עייפות, בעיות זיכרון וירידה באיכות החיים: דום נשימה בשינה יכול למנוע מחולים שינה מרעננת, מכיוון שהחסימה בנשימה לרוב משמעותית וחמורה יותר במהלך שינה עמוקה ושנת חלום. מעניין לציין כי מידת הישנוניות או תסמינים אחרים אינם קשורים בקשר הדוק לתוצאות מעבדת השינה, כך שחלק מהמטופלים הסובלים מדום נשימה חסימתי בשינה יכולים לחוות תסמינים משמעותיים, ולהיפך. בשורה התחתונה, אם חולים לא ישנים שינה טובה, הם זקוקים לטיפול בכדי לתפקד היטב במהלך היום.

מהן האפשרויות שלי להפסיק לנחור ולטפל בדום נשימה בשינה?

טיפולי נחירות שמרניים וטיפולי דום נשימה בשינה כוללים ירידה במשקל, הימנעות משכיבה על הגב בזמן השינה והימנעות מאלכוהול או תרופות הרגעה אחרות טרם השינה. ירידה במשקל ופעילות גופנית יכולים לשפר את הנחירות ואת דום נשימה בשינה, במיוחד אצל גברים, והיתרונות תלויים לעתים קרובות בכמות הירידה במשקל. למרות שהתוצאות משתנות, מחקרים מראים כי ירידה במשקל של 10% קשורה להפחתה של 25% בחומרת דום נשימה בשינה. בן זוג למיטה יודע לעתים קרובות אם תנוחת הגוף בזמן השינה משפיעה על עוצמת הנחירה, ומעבדת שינה עשויה לקבוע כיצד תנוחת הגוף משפיעה על דפוסי הנשימה בדום נשימה בשינה. לבסוף, אנשים הסובלים מנחירות או דום נשימה בשינה צריכים להימנע מאלכוהול ומחומרי הרגעה אחרים 3 שעות טרם מועד השינה מכיוון שהם גורמים להרפיית שרירים והשפעות אחרות ועלולים להחמיר את הנחירות, דום נשימה בשינה ואיכות השינה.

לחץ חיובי לדרכי הנשימה (CPAP, BiPAP או AutoPAP) הוא טיפול שאינו כירורגי הפועל על ידי מתן לחץ אוויר כדי למנוע חסימת נשימתית בדרכי אוויר עליונות. טיפול זה מוכר כטיפול קו ראשון לדום נשימה חסימתי בשינה מכיוון שהוא עובד היטב במצב האידיאלי בו חולים יכולים ללבוש אותו ולישון בנוחות עם המכשיר למשך כל הלילה. למרבה הצער, חולים רבים אינם סובלים זאת היטב, וחשוב שחולים אלו יעברו הערכה בכדי לשפר את ההיענות לשימוש במכשיר או לפנות לטיפול חלופי.

טיפול ניתוחי לנחירה או לדום נשימה בשינה: קיים מגוון רחב של פרוצדורות להפסקת הנחירות ולהגדלת ו / או ייצוב דרכי הנשימה. ניתוחים אלו מנסים למנוע חסימת נשימה בארבעת האזורים העיקריים בהם היא יכולה להופיע: אזורי האף, החך, הלשון והלוע.

במקרים קלים עד בינונים ניתן להשתמש בהתקן פה (סד דנטלי). מדובר באפשרות טיפולית עם תוצאות הדומות ל לCPAP. ההתקן מורכב משני חלקים מפלסטיק ששמים על השיניים במהליך הלילה בלבד ומורידים בבוקר. המטרה – להזיז את הלסת התחתונה קדימה לשנות את הזווית של בסיס הלשון על מנת למנוע חסימה של דרכי הנשימה. טיפול זה ניתן על ידי רופאי שיניים בעלי מומחיות וניסיון ברפואת שיניים בשינה.