ניתוחים בעזרת מערכת ניווט ממחושבת  – Image guided sinus surgery

ניתוחים בעזרת מערכת ניווט ממחושבת  – Image guided sinus surgery

תחום הרינולוגיה (מחלות אף וסינוסים) במקצוע אף אוזן גרון ואיתו הניתוחים האנדוסקופיים של האף והסינוסים עבר מהפכה מאז תחילת שנות ה 70. התפתחות טכנולוגית בתחום האופטיקה אפשרה להביט מקרוב אל תוך חללים אילו בעזרת הסיב האופטי ובמקביל, ההתפתחות טכנולוגיית ההדמיה כמו CT  ו MRI  אפשרה בחינה טובה יותר של המבנה האנטומי מחד ומקום הפתולוגיה, כלומר אפיון טוב יותר של האזור החולה, מאידך.

בעזרת הסיב האופטי ניתן היה לבצע ניתוחי סינוסים אנדוסקופיים (FESS) עם תוצאות טובות ושיפור בתחושת איכות החיים בלמעלה מ 90% מהמנותחים.

התפתחות ביכולת הדימות אפשרה לימוד טוב יותר של השונות האנטומית הקיימת בין החולים שונים. גם היכולת לבחון, טרם הניתוח, את מבנה האף והסינוסים של המנותח עצמו, איפשרה תיכנון מוקדם של היקף הניתוח ושיפר ביכולת הדיוק במהלכו.

ואף על פי כן, חללי הסינוסים גובלים באזורים רגישים כמו המוח וארובות העיניים ודרושה מיומנות כירורגית בכדי לשמר אזורים אילו. במקרים מסוימים, אף נדרש לעקוב ולכרות תהליכים פתולוגיים החודרים לתוכם.

יכולת ה CT למפות את מבנה הסינוסים אפשרה פיתוח טכנולוגי נוסף, הדמיה סטראוטקטית. כלומר, אומדן מיקום בשלשה מימדים. יכולת זו אפשרה לאמוד את מיקום האזור החולה באופן מדוייק בשלושה מימדים. בעזרת המחשב ניתן היה  להצביע בתמונת ה CT שעל המסך, היכן נמצא כלי הניתוח. טכנולוגיה זו הוסיפה ביטחון עבור המנתח ע"י אימות נוכחותו באזור הנכון. המגבלה בשיטה זו היה צורך לבצע צילום CT מיוחד מראש ולקבע את ראש החולה בעת הניתוח באופן מיוחד כדי לשמר את תנוחתו.

הראשונים להשתמש בטכנולוגיה זו היו נוירוכירורגים בעת ניתוחי המוח. סביבת הסינוסים בנויה מחללים בתוך הגולגולת (עצם) שבתוכם נמצאת הרקמה הרכה החולה. סביבה זו אידיאלית לשימוש במערכת ניווט. היות ונתוני הדימות בחללי הסינוסים דומים לאזור המוח, אין זה מפתיע שטכנולוגיה זו הותאמה גם לניתוחים אילו.

ניתוח בעזרת מערכת ניווט

במהלך ה 30 שנה האחרונים, עם הפיתוח המתמיד בטכנולוגית ה CT וה MRI , השתפרו גם יכולות מערכות הניווט תוך שיפור ברמת הדיוק, ביכולת התצוגה בעת הניתוח ויכולת זיהוי דינמית של קצה מכשיר הניתוח בתוך הניתוח עצמו.

מערכות הניווט כיום יעילות וידידותיות לכירורג, והניתוח בעזרתן משמש כלי עזר מצוין בניתוחי סינוסים מורכבים. ניתן למצא מידע רב בספרות המקצועית על הנסיון בשימוש מערכות אילו.

האינדיקציות בהן עשוי הכירורג (אך לא בהכרח) להעזר במערכת ניווט תהינה :

  • ניתוח סינוסים חוזר.
  • מבנה אנטומי יחודי ומסובך על רקע התפתחותי, טראומטי או בעקבות ניתוח קודם.
  • פתולגיה המערבת את הסינוסים הפרונטליים, אתמואידים אחוריים או ספנואידים.
  • ניתוחים המערבים את בסיס הגולגולת, חלל העין או עצב הראיה.
  • מקרים של דלף תוך מוחי או פגמים אחרים בבסיס הגולגולת.
  • גידולי אף וסינוסים.

להרחבה וקריאה נוספת ניתן לעיין במאמרים הר"מ :

  1. Tabaee A, Hsu AK, Shrime MG, Rickert S, Close LG. Quality of life and complications following image-guided endoscopic sinus surgery. Otolaryngol Head Neck Surg. 2006 Jul; 135(1):76-80.
  2. Justice JM, Orlandi RR. An update on attitudes and use of image-guided surgery. Int Forum Allergy Rhinol. 2012 Mar-Apr; 2(2):155-9.

Ramakrishnan VR, Orlandi RR, Citardi MJ, Smith TL, Fried MP, Kingdom TT. The use of image-guided surgery in endoscopic sinus surgery: an evidence-based review with recommendations. Int Forum Allergy Rhinol. 2013 Mar; 3(3): 236-41.