ניתוח כריתת בלוטת הפרוטיד – Parotidectomy

ניתוח כריתת בלוטת הפרוטיד – Parotidectomy

בלוטת הפרוטיד נמצאת קדמית לאוזן וזנבה מגיע לזווית הלסת. עצב הפנים (facial nerve) עובר במרכזה ומחלק אותה לאונה השטחית (מעל עצב הפנים) ולאונה העמוקה (מתחת לעצב הפנים). עצב הפנים אחראי בין היתר לעצבוב שרירי ההבעה בפנים ומחולק לחמישה סעיפים עיקריים.

במרבית הגידולים השפירים מבוצעת כריתת האונה השטחית של בלוטת הפרוטיד בה נמצא הגידול תוך הקפדה על שולי רקמה מספקים נקיים מגידול. כאשר הגידול מערב את האונה העמוקה או התפשט לבלוטות הלימפה בצוואר, תתבצע כריתה שלמה של הבלוטה.

הניתוח מבוצע בהרדמה כללית, בחתך שעובר קדמית לאוזן ומתעקל מאחוריה לצוואר העליון ודומה לחתך של ניתוח מתיחת פנים. בשל היותו מוסתר בקפלי העור, תוצאותיו הקוסמטיות מצוינות.

במהלך הניתוח למעשה מפרידים את הבלוטה מעצב הפנים ומסירים אותה תוך כדי הקפדה יתרה על שלמות כל סעיפיו. הניתוח מבוצע תחת ניטור מתמשך של עצב הפנים (nerve monitor).

לעיתים נדירות בו הגידול מערב את עצב הפנים (לרוב גידול ממאיר), יש צורך בכריתה של החלק המעורב ושחזור מיידי שלו באותה עת.

לרוב יושאר נקז בסיום הניתוח שיוצא עם התמעטות ההפרשות ממנו, בפעולה קצרה ופשוטה לפני השחרור. משך האשפוז הינו לרוב 24-48 שעות.

סיבוכי הניתוח:
  • פגיעה בעצב הפנים – מתבטאת בחולשה או שיתוק במחצית הפנים כולה או לפי הסעיפים של עצב הפנים שנפגעו (קושי בסגירת העין, צניחה של זוית הפה). בידיים מנוסות, פגיעה קבועה בעצב הפנים היא נדירה ולרוב מדובר בחולשה זמנית שמשתפרת כעבור מס׳ שבועות.
  • חוסר תחושה בתנוך האוזן – תופעה נפוצה לאחר הניתוח.
  • Frey’s syndrome – תחושת הזעה ואודם בפנים בזמן אכילה
  • פיסטולת רוק – מעין פתח שנמשך משארית בלוטת הפרוטיד אל העור וממשיך להפריש רוק. הוא נסגר מעצמו במרבית המקרים ולעיתים מצריך חבישת לחץ באזור ודיאטה מתאימה.
  • סיבוכים ניתוחיים כלליים כמו דימום, זיהום מקומי וכאב.