ניתוח מחיצת האף וכריתת קונכיות האף

אפנו נחצה בין שני נחיריו על ידי מחיצה המורכבת מחלק סחוסי וחלק גרמי (עצם) ואילו מצופים ברקמה רכה, הרירית.

המעבר באף באזורים מסוימים. לרוב, אין הדבר בא לידי ביטוי סובייקטיבי בתחושת המטופל.

מאידך, בתנאים מסוימים כדוגמת סטייה בקדמת האף, נוכחות מחלות אף נלוות כגון אלרגיה או גודש אפי ניכר, הסטייה יכולה לגרום להפרעה משמעותית באיכות הנשימה דרך האף ואיכות החיים בכלל.

במצב זה, כאשר קיימת פגיעה סובייקטיבית באיכות חיים והחולה פונה לבקש פתרון רפואי, יכול הרופא להמליץ על טיפול כירורגי של תיקון מחיצת האף (Sub mucosal resection או SMR ).

בחלל האף נמצא גם שלשה עד ארבעה "מדפי" רקמה הנקראים קונכיות. "מדפים" אילו משמשים לכיוון זרימת האוויר והגדלת שטח הפנים בחלל האף.

לעיתים, מבנה הקונכיות מוגדל ונפוח מסיבה מבנית (אנטומית) או כביטוי לגודש ונפיחות הרירית. שטח הקונכיה בחלל האף הופך אזי רחב מדי וחוסם את מעבר האוויר. במצבים כאילו יש לנתח ולהסיר חלק מאותן קונכיות כדי לשפר את מעבר האוויר בחלל האף.

כיצד מבוצע ניתוח מחיצה וקונכיות ?

ניתוח מחיצה וקונכיות יערך בחדר ניתוח בהרדמה כללית או מקומית לבחירת החולה. משכו כשעה עד שעה וחצי.

בעזרת אנדוסקופ, מזהה המנתח את אזור סטית המחיצה ומבצע חתך עדין ברירית המצפה את החלק הקשיח במחיצה. המנתח מפריד באופן עדין את הרירית וחושף את סחוס ועצם המחיצה הסוטים. חלקים אילו יכרתו ויסולקו מחלל האף. לאחר מכן מחזיר ומצמיד המנתח את הרירית למקומה וזו תשמש כעת כמחיצת האף.

ע"פ הצורך, יכרות המנתח את האזור התפוח של רירית הקונכיות התחתונות או יסיר חלק מהקונכייה האמצעית כדי לשפר את המעבר בחלל האף.

בסיום הניתוח, מקבע המנתח את הרירית למקומה ע"י תחבושת המושארת בחלל האף ("טמפון") למשך יומיים. אם ניתן, יתפור המנתח את הרירית ללא השארת "טמפונים".

שאלות שכיחות :

האם עלי לצפות לכאב?

  • הניתוח אינו כרוך בכאב לאחר מכן. נוכחות טמפונים לאחר הניתוח למשך יומיים מהווה אי נוחות ויתכן גם כאב ראש. ניתן ליטול תכשירים להקלת הכאב כגון אקמול ואופטלגין.
  • מספר שבועות קצר לאחר הניתוח תיתכן רגישות במגע מעל גשר האף. כמו כן תיתכן תחושת נמנום או רגישות בשיניים קדמיות למספר ימים.

 האם עלי לצפות לדימום?

  • לאחר ניתוח תיתכן הפרשה בעלת גוון דמי או יציאה של קרישי דם מחלל האף. זוהי תופעה רגילה המבטאת עקבות של דמם בריר המופרש מן האף או פליטה של קרישי הדם (לעיתים גדולים למראה) שנותרו בחלל האף.
  • בתקופה הקצרה לאחר הניתוח יתכן מצב של דמם חד ורב. בכל מקרה של דמם מסוג זה שאינו פוסקיש לפנות למיון הקרוב תוך עדכון הרופא המנתח.
  • כדי למנוע מצב זה, קימות הנחיות זהירות לאחר ניתוח. כמו יתכן והרופא ירשום טיפול תרופתי להגברת הקרישה.

מתי עלי לצפות לשיפור?

  • לאחר הניתוח קיימת רגישות של הרירית בחלל האף המתבטא בנפיחות פנימית בלבד, הפרשת ריר רב ובצקת.
  • גודש זה מתחיל לחלוף לאחר מספר שבועות והרירית חוזרת למצב הרגיל רק לאחר כחודשיים – שלושה.