ניתוח שתל שבלול

ניתוח שתל שבלול

שתל שבלול הינו מכשיר מתקדם המיועד עבור אנשים הסובלים מליקוי שמיעה או חרשים שלא מצליחים להיעזר במכשירי שמיעה אחרים. שתל שבלול נקרא גם שתל קוכליארי והוא מוגדר כיום כמכשיר היחיד שמסוגל לשקם את אחד מחמשת החושים.

ממה מורכב השתל

שתל שבלול מורכב מרכיבים חיצונים ומרכיבים פנימיים. חלקיו החיצוניים כוללים מיקרופון אשר מטרתו קליטה של צלילים מהסביבה, מעבד דיבור אשר מכין ומעבד את המידע שנקלט מהחוץ והופך אותו למידע שניתן להעבירו לעצב השמיעה, ומאנטנה ומגנט שמסייעים גם הם בקליטה והעברה של המידע מהחוץ אל המערכות הפנימיות. חלקיו הפנימיים של שתל שבלול כוללים אנטנה מגנט ואלקטרודה. האלקטרודה מוחדרת על ידי ניתוח לאוזן הפנימית ובאמצעותה גירויים עוברים לעצב השמיעה.

למי מתאים ניתוח שתל שבלול

ניתוח שתל שבלול יעיל במיוחד בגיל צעיר. לרוב יומלץ לעשות ניתוח זה בקרב ילדים עד גיל 10 בלבד, כאשר ככול שהניתוח מתבצע בגיל יותר צעיר כך רמת האפקטיביות שלו עולה. כאמור מועמדים לניתוח הינם אנשים אשר סובלים מקושי בשמיעה או מחרשות והם אינם מצליחים להסתייע במכשיר שמיעה.

יעילות המכשיר

מכשיר שתל שבלול נמצא יעיל מאוד לשימוש. ניתוחים מסוג זה מבוצעים כבר יותר מארבעה עשורים והמכשיר מספק מענה למשך שנים מרובות.

סיכונים

כמו בכל ניתוח גם ניתוח שתל שבלול כרוך בסיכונים. לרוב מדובר על סיכוני ניתוח רגילים, אשר השכיחות שלהם נמוכה. מכיוון שהשתל הינו גוף זר, יכול הדבר לגרום לדלקת או לגירוי של האזן או העור הקיים באזור הניתוח. יש מצבים נדירים בהם לא קיימת אפשרות להחדרת הרכיבים הפנימיים לתוך האוזן. כמו כן, ומכיוון שהניתוח נעשה בסמוך לעצב הפנים, יתכנו מצבים בהם תחול פגיעה בעצב הפנים. יש מטופלים אשר עשויים בעקבות הניתוח לחלות בדלקת כרום המוח, אך כאמור הסיכויים לכך ולתופעות נוספות שצוינו נדירים ביותר.

האם ניתן להשתיל שתל שבלול בשתי האוזניים

בהחלט, ומאד מומלץ, בהינתן התנאים הדרושים. חשוב לציין כי שמיעה תקינה באוזן אחת בלבד מספקת יכולת שמיעה גבוהה בהרבה מ- 50%. כאשר מבוצע ניתוח בשתי האוזניים גדלה יכולת הבנת הדיבור וזיהוי צלילים במרחב.