סינוסיטיס: שאלות שכיחות

סינוסיטיס: שאלות שכיחות

מה היא מחלת סינוסיטיס?

סינוסיטיס או בשמה המדויק יותר רינוסינוסיטיס (Rhinosinusitis) הינה תהליך דלקתי (לא תמיד זיהום) המערב את רירית חלל האף ומערות הפנים (סינוסים, גתות האף).

 מחלת הסינוסיטיס יכולה להיות חדה ומשכה קצר (ימים עד שבועות) או כרונית (מעל שלשה חודשים).

 הסיבה לסינוסיטיס חדה הינה זיהומית בדרך כלל והמחלה מטופלת היטב ע"י אנטיביוטיקה ותרופות מפחיתות גודש. הסיבות לסינוסיטיס כרונית מגוונות (מזיהום ועד גנטיקה) והטיפול בה יכול לכלול טיפול תרופתי או ניתוחי (ניתוח סינוסים – FESS )

מה קורה באף ובסינוסים בעת סינוסיטיס?

בעת תהליך דלקתי בחלל האף והסינוסים (על רקע זיהום או על רקע דלקת שאינה זיהום), נוצרת נפיחות וגודש בחלל האף וחלל הסינוסים כתוצאה מזרימת דם והפרשה ריר מוגברת.

כתוצאה מכך, נחסמים מוצאי הסינוסים ודרכי האוויר באף ומתפתח מעגל חוזר המחריף את תחושת החסימה, ההפרשה והלחץ. במחלות כרוניות מסוימות, יתכן מופע של פוליפים אפיים (הסיבה לכך עדיין לא ברורה לגמרי) ונוכחותם מחריפה את הסימפטומים.

האם סינוסיטיס שכיחה?

אין מספרים מדויקים לגבי שכיחות המחלה בישראל, אך בארה"ב ומדינות אירופה שכיחותה עולה מדי שנה, קרוב לודאי עקב עליה בזיהום האוויר, עליה ברגישות למזהמים שונים ועליה בעמידות חיידקים לאנטיביוטיקה. בארה"ב, מדווחים כ 40 מליון ביקורי רופא על רקע סינוסיטיס מדי שנה.

כיצד תתבטא סינוסיטיס חדה?

הסינוסיטיס החדה תופיע בהמשך לדלקת של דרכי הנשימה העליונים ויכולה להתבטא בכאב או לחץ בפנים, בראש או מוקרן לשיניים, תחושת גודש אפי, הפרשה רבה מחלל האף (כנזלת או כליחה בלוע), העלמות חוש הריח ושיעול יבש. לעיתים המחלה מלווה בחום וחולשה כללית .משכה כאמור יכול להמשך מספר ימים עד מספר שבועות.

כיצד נטפל בסינוסיטיס חדה?

טיפול אנטיביוטי יומלץ במידה והסימפטומים אינם מוקלים או אף מחמירים לאחר 5 ימים מתחילת המחלה או נמשכים מעל 10 ימים. כמו כן, במידה וחומרת הסימפטומים בולטת וחדה ואינה תואמת את המקובל במחלה וירלית רגילה של דרכי הנשימה העליונים.

הטיפול המקובל הינו טיפול אנטיביוטי למשך שבוע עד 10 ימים יחד עם טיפול להקלת הסימפטומים כמו נוגדי גודש או משאף סטרואיד לי לזמן קצר.

מה ניתן לעשות עד לפגישה עם הרופא?

ככלל, דחיפות הטיפול בסינוסיטיס חדה הינו פועל של עוצמת הכאב ואי הנוחות שחולה חש. גודש קל וכאב חלש יכול להיות מטופל ע"י נוגדי כאב (אקמול, אספירין ודומיהם), טיפות אף לימים ספורים בלבד, שטיפות אף עם מי מלח וחימום מקומי באזור הכאב בפנים.

במידה והכאב חד ומעיק יש לנסות ולקבוע תור דחוף לרופא או לפנות למוקד חרום / חדר המיון!

כיצד תתבטא סינוסיטיס כרונית?

סינוסיטיס כרונית יכולה להיות המשכה של סינוסיטיס חדה שאינה משתפרת על אף הטיפול המקובל או, מחלת אף וסינוסים כרונית המתבטאת בד"כ בתחושה של חסימה אפית, תחושת גודש ונזלת ואובדן חוש ריח.

 כאב ראש או פנים שכיח פחות ומבטא בעיקר החרפה וזיהום משני המופיע בנוסף למצב הכרוני.

סינוסיטיס כרונית יכולה להתבטא עם מופע של פוליפים בחלל הסינוסים והאף או ללא פוליפים ויכולה להחריף ולהגביר תדירות של התקפי אסטמה.

אילו הסובלים מסינוסיטיס כרונית יתארו לעיתים גם עייפות כרונית, תוצאה של הפרעה באיכות שינה.

כיצד מחליט הרופא איזה טיפול לתת וכיצד מתבצעת בדיקת הרופא?

כדי לבסס את האבחנה, נדרש מפגש רפואי בו ילקחו פרטים על מהלך המחלה ותתבצע בדיקה גופנית.

בהמשך לבדיקת אף אוזן גרון כללית, מתבצעת הבדיקה האפית. הבדיקה נערכת בעזרת סיב אופטי המוחדר, לאחר אלחוש מקומי, אל חלל האף. הבדיקה אינה כואבת ונמשכת שניות ספורות.

בעזרת הסיב הרופא יכול לבחון את כל חלל האף ומוצאי הסינוסים, להגיע לאבחנה והתאם לממצאים להמליץ על טיפול.

הטיפול כאמור יכול להיות תרופתי או כירורגי או שניהם. מטרת הטיפול – שיפור איכות חיים!