סרטן חלל הפה

סרטן חלל הפה

סרטן בחלל הפה עשוי להופיע בשפתיים, לשון, חניכיים, מתחת ללשון, בחלק הפנימי של הלחיים ובלסתות.

הנגע הסרטני עשוי להיראות כמו פצע בשפה או פה שאינו מחלים, כגוש בפה ועשוי לגרום לכאב, דמם, קושי וכאב בבליעה או שיניים רופפות.

גורמי הסיכון לחלל הפה כוללים בראש ובראשונה שימוש בטבק (סיגריות, סיגרים, לעיסה), צריכת אלכוהול, חשיפה לשמש (סרטן בשפתיים) ודיכוי חיסוני.

רוב הסרטנים בחלל הפה הינם מסוג קרצינומה קשקשית – squamous cell carcinoma (SCC)

חשוב לפנות לבדיקת רופא במקרה של פצע בפה (כיב, גוש, אזור אדום מגורה או שטוח ולבן) שאינו מחלים כעבור שבוע-שבועיים!

האבחון כולל בדיקת רופא אא״ג מדוקדקת של כל חלל הפה והלוע, בדיקת סיב אופטי ובדיקת גושים צוואריים. בהתאם לרמת החשד, תבוצע ביופסיה מהנגע, בהרדמה מקומית.

טיפול:

הטיפול תלוי בדרגת ההתפשטות של הגידול, בבסיסו מבוסס על ניתוח ועשוי גם לכלול טיפול משלים בקרינה וכימותרפיה.

ניתוח לכריתת הגידול: נעשה בהרדמה כללית ובו כורתים את הגידול עצמו עם שוליים רחבים של רקמה בריאה סביבו. בזמן הניתוח שולחים דגימות לבדיקה פתולוגית על מנת לוודא ששולי החתך נקיים לחלוטין מגידול.

ניתוח לכריתת בלוטות לימפה צוואריות – Neck dissection: לגידולים בחלל הפה יש נטייה לשלוח גרורות לבלוטות הלימפה בצוואר. לכל תת אזור נטייה שונה כתלות במיקום, גודל ועומק הגידול הראשוני. לעיתים יהיה צורך לכרות את בלוטות הלימפה בצוואר בצד הגידול בין אם הוכח שישנן כבר גרורות ובין אם באופן מניעתי. ניתוח זה יבוצע ע״י חתך צווארי במעמד כריתת הגידול בפה.

ניתוח לשחזור הרקמה החסרה בפה: לעיתים נותר חסר ניכר לאחר סיום הכריתה ובמקרים אלו יהיה צורך לבצע ניתוח שחזור על מנת להחזיר את יכולת הבליעה והדיבור. שחזור הרקמה תלוי בסוג הרקמה שנכרתה – יש אפשרות לשחזר רקמה רכה ואף עצמות. אפשרויות השחזור כוללות שתלי עור או מתלי רקמה, שריר או עצם שנלקחים ממקומות אחרים בגוף ומחוברים לאזור החסר ע״י חיבור מתוחכם של כלי דם בצוואר (מתלים חופשיים, free flaps, מיקרוכירורגיה). ניתוח השחזור נעשה בהמשך לניתוח כריתת הגידול.