שטיפת אף עם מי מלח

שטיפת אף עם מי מלח

מדוע?

שטיפת אף בעזרת מי מלח מסייעת לניקוי חללי האף מהפרשה עודפת וחומרים מגרים לרירית, מקלה על הגודש האפי, מקטינה את ההסתברות לדלקת ומשפרת תחושת הפרשה אחורית.

כמה פעמים עלי לשטוף את האף?

מספר השטיפות ביום יכול להשתנות מאדם לאדם. בדרך כלל שטיפה בבוקר היא התחלה טובה ושטיפה בוקר וערב הוא המינון המומלץ. בתנאים מיוחדים כמו לאחר ניתוח השטיפה המומלצת היא לפחות 4 פעמים ביום כדי לסלק את עודף ההפרשה בחלל האף.

ניתן להעזר בשטיפות אף במסגרת טיפול יומי כפעולת מנע בסיסית ולפרק זמן בלתי מוגבל. השטיפה העודפת מומלצת  ע"י הרופא, לאחר פעולה פולשנית באף כמו ניתוח או נטילת דגימה.

איזו תמיסה טובה עבורי?

בספרות הרפואית קיימים מחקרים המשווים תמיסות בריכוז מלח הגבוה מריכוז הגוף (היפרטוניות) לתמיסות בריכוז מלח הדומה לריכוז הגוף (איזוטוניות). אין נתונים מובהקים להעדפת האחת על השניה. גם מחקרים על שילוב של אנטיביוטיקה בתמיסה לא הניבו תוצאה מובהקת. בשוק קיימים מוצרי אבקה מוכנים למהילה במים רתוחים כדוגמת "אלקלול" או נוזל המכיל Xylitol אך ניתן להכין תמיסה כזו גם במתכון ביתי.

החומרים להכנה ביתית :

  • מלח ים או מלח ללא יוד (לא מלח שולחני)
  • אבקת סודה לשתיה (לא אבקת אפיה)
  • מים רתוחים (מצוננים למעט מעל חום החדר)
כיצד להכין תמיסה ביתית?
  • בעזרת כפית ערבב 1/2 כפית שטוחה של מלח (רצוי אטלנטי) ו 1/2 כפית שטוחה של אבקת סודה לשתיה לכוס אחת מלאה (250 סמ"ק) של מים חמימים, עד להמסה מלאה של המלח והאבקה.
  • לכמות כפולה של נוזל, מוסיפים 1 כפית מלח ואבקת אפית וכן הלאה. אופן השטיפה: הערה : מי השטיפה אינם מגרים בדר"כ את רירית האף אך חלקיקים מהחומר שאינו מומס יכולים לגרום לאי נוחות בתחילה. במידה והינך חש/ה אי נוחות, ניתן להכין תמיסה חדשה תוך הפחתה קלה בכמות המלח והסודה לשתיה ולנסות שוב. התחושה הנ"ל תחלוף עם ההרגל בשטיפה.

מי השטיפה יהיו בטמפרטורת החדר. השטיפה מתבצעת מעל לכיור, כאשר הראש מוטה לגמרי לצד אחד וקצה אמצעי השטיפה מונח במוצא הנחיר העליון. לחץ או הזלף באיטיות את נוזל השטיפה ישירות לתוך הנחיר תוך שמירת פה פתוח והמשך הנשימה דרך פה פתוח. המים יזרמו דרך הנחיר העליון ויצאו חזרה זרך הנחיר התחתון. חזור/י על הפעולה לאחר הטית הראש לצד השני ושטיפה דרך הנחיר הנגדי. שטוף בלפחות 250 סמ"ק של נוזל שטיפה לכל נחיר.

לאחר השטיפה, קנח/י את האף אך לא בכוח ( כדי למנוע חדירת מים לחלל האוזן). יתכן ותדרש/י לבצע זאת מספר פעמים לאחר השטיפה.

 _MG_8857